Stefan Zweig - Satranç Kitap İncelemesi

Hafif yağmurlu pek neşeli olmayan bir gün. Dersler bittikten sonra kendimi Konya Kitap Fuarı'nda buldum. Bu mabedde yapılacak ilk şey sevdiğim yayınevlerinin yerini bulmaya çalışmak ve gelen yazarlardan birkaç imzayı hatıra olarak yanımda götürmekti.

Fuarı yayınevi sayısınca oldukça kısır bulduğumu söylemeliyim. Doğrusu yayınevi çoktu fakat aradıklarımın çoğu yoktu. Eğer doğru hatırlıyorsam Timaş ve Can Yayınları gibi önemli yayınevleri fuarda yoktu. Ben de kendimi İş Bankası Kültür Yayınları'nın standında buldum. O an cebimdeki parayı en iyi şekilde değerlendirmek için Zweig Bey'in iki güzel kitabını aldım.

Stefan Zweig - Satranç
Bu kitaplardan birisi de Satranç. Kısa ve gayet sürükleyici bir hikaye. Zweig'ın intihar etmeden önce kaleme aldığı birkaç yazıdan biri bu metin. Eseri 1940 yılında bir konferans için gittiği ve yerleştiği Güney Amerika'da yazmış.

Bu kitabı okuduktan sonra karakterlerin kimleri ve neleri sembolleştirdiğini düşünmenizi öneririm. Dr. B. aslında ne, neler? Czentovic neyi temsil ediyor? Zweig'ın siyahı ve beyazı bir masaya oturttuğu bu öyküde intiharına giden yolu ve artık kafasındaki iyi-kötü savaşını da görmüş olacağınızı düşünüyorum.

Kitap Künyesi

Satranç
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Stefan Zweig
Çeviren: Ahmet Cemal
83 Sayfa
 ...Sonunda yalnızdım ve artık asla yalnız olmayacaktım!

Kitap İçeriği: Satranç

Kitabın içeriğine bakacak olursak bu serüvenin tamamı New York'tan Buenos Aires'e giden bir yolcu gemisinde geçiyor. Karakterlerimiz dünya satranç şampiyonu Mirko Czentovic, acemi bir oyuncu olan anlatıcımız ve bir garip yolcu. Anlatıcımızın yeni şampiyon Czentovic'le konuşmak ve onun üstün satranç yeteneğinin yanında soğuk ve acımasız kişiliğini çözmek için giriştiği yollarda Dr. B. ile karşılaşır. Hikâye süresince Dr. B.'nin de hayat hikayesine misafir oluyoruz. Çeviren Ahmet Cemal'in de dediği gibi "entelektüel ölüm"ün nasıl korkunç bir durum olduğunu da görüyoruz.


 Şimdi herhalde hemen kitabı elime aldığımı, gözden geçirip okuduğumu tahmin ediyorsunuzdur.Asla! İlk yapmak istediğim, yanımda kitap olmasından kaynaklanan bir tür ön hazzı tatmaktı...

Sesli Kitap:

Şahin Güvensoy
Şahin Güvensoy

Atanma yolunda çabalayan bir Türkçe öğretmeni ve aynı zamanda blog yazarı.

5 yorum:

  1. Merak uyandırıcı bir kitap... Güzel anlatmışsınız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faydalı olduysa ne mutlu bana. Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  2. Yazarla Satranç kitabıyla tanışmıştım. kitabı o kadar sevdim ki o günden beri Zweig okuyorum. Bütün kitaplarını okuma planım var. Neyse ki yayınevleri her gün yeni bir kitabını basıyorlar :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap kesinlikle insanı etkiliyor. Benim de yazarın ilk edindiğim ve okuduğum kitabı bu oldu. Kitabı okuduktan hemen sonra onlu setini aldım ve okumaya başladım. Şimdiye kadar okuduklarımı da oldukça beğendim. Size de iyi okumalar.

      Sil
  3. Merhabalar,

    Avusturyalı roman, tiyatro, biyografi yazarı Stefan Zweig’i ilk olarak ”Satranç” kitabıyla tanımıştım. ‘’Olağanüstü Bir Gece’’ adlı romanını da dün itibariyle bitirdim. ”Olağanüstü Bir Gece”, seçkin bir burjuva olarak rahat ve tasasız varoluşunu sürdürürken giderek duyarsızlaşan bir adamın hayatındaki dönüştürücü deneyimini anlatmaktadır. Romanda beni en çok etkileyen cümle şu iki cümle olmuştu:

    -Kendisini bulmuş olan insan dünyada hiçbir şeyi kaybetmeyecektir. Kendi içindeki insanı kavramış olan insan ise bütün insanlığı anlayacaktır.

    -Ne var ki bu satırları zaten sadece kendim için yazacaktım ve kendime bile tam açıklayamadığım bir şeyleri başkaları için anlaşılır kılmak gibi bir niyetim hiç yoktu.

    ‘’Olağanüstü Bir Gece’’ adlı romandan altını çizdiğim, en sevdiğim yirmi alıntıyı okumanız için sizinle de paylaşmak isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/olaganustu-bir-gece-romanindan-muhtesem-20-alinti/

    Umuyorum ilgiyle okursunuz,
    edebiyatla ve sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil

Yorum teşvik edicidir. Eleştireldir.